Vi har jo fået til opgave at besvare en række spørgsmål i forbindelse med vores opgaveskrivning på bloggen.. så det må vi hellere gøre!
HELD OG LYKKE ..
Vores målgruppe er SFO-børn i alderen
6-9år. Sproget mellem børnene i SFO’en i dag, kan meget tit have en hård tone,
hvilket tit ender ud i mobning med grimme og horde ord iblandt. Børns viden kan
ligge forskellige steder; nogle er utrolige gode ved en computer, hvor andre er
meget stærke i sportsviden, hvilket ofte er drenge. Pigerne har det tit med at
være i en fælles fritidsaktivitet, der ligger højt når de skal snakke og mødes.
Børnenes adfærd tager udgangspunkt i hvad de får ind med diverse medier, og
mange tilstræber sig sprog og adfærd derfra.
Hvis vi tænker os et senarie hvor vi
skulle få børn i vores målgruppe til at kæde et begeb som mobning sammen ville
de være 100% klar over hvad det betød og indebar, men hvis man sagde trivsel
ville det nok være meget sværere at forholde sig til for barnet, men alle de
ting der ligger i ordet trivsel ”altså under ordet” ville man kunne bruge til
at spørge de børnene om og derefter forklare at alle de ting faktisk høre under
det ene ord.
Kommunikation mellem børnene er vigtigt
for at de kan trives med hinanden, hvilket også er det vi gerne vil opnå med
vores trivselsterning og legene fra vores hjemmelavede bog. Vores produkt skal
ikke bare hjælpe med at skabe trivsel blandt børnene, men også stoppe de
problemer, der burde være mellem dem. Mobning og andre former for inklusionsproblemer
er desværre så stort et problem, at selv samfundet har prøvet at tage over, men
hvor det ikke er lykkedes. Vi vil med vores produkt forsøge at få børn som er
udenfor fællesskabet inkluderet igennem fritidslege. Lære- og
dannelsesprocesserne i produktet lægger op til forståelse af at alle er
anderledes og at alle har hver deres, som de er gode til. Igennem legene vil
børnene opleve at det er forskellige som tager initiativet til legene, da det
er forskellige udfordringer de bliver stillet!
Eftersom at samfundet og pædagogerne opsøger
ny viden for at få stoppet mobningen, vil vi give det et forsøg. Vores produkt
indgår i den såkaldte mobbepolitik, som går ud på at de voksne har et medansvar
i trivslen blandt børnene, hvilket fører os tilbage til pædagoger og samfundet.
Som pædagog og samfundsborger får man en indsigt i hvordan børnene er i
fællesskab og i samarbejde med andre børn de ikke er vant til under legene. Samfundet
får via produktet den effekt at børnene forhåbeligt bliver mere inkluderet og
mere selvsikre, så hverdagen i institutionerne går lettere for både pædagoger
og lærer. Pædagogerne lærer samtidig også nye lege og trivselsmetoder til
senere i livet og til andre trivselsudfordringer.
Det er et
pædagogisk perspektiv i formålet med effekten hos pædagogen, da det har med det
sociale i institutionen at gøre og ikke det økonomiske. Pædagogerne og
samfundet kan udvikle dette produkt uden for store økonomiske tab, da det kan
laves ved hjælp af en klods(fx en gammel æske) og et papir med en blyant eller
internettet.
Fedt at I kom igennem vores laaaaaaange tekst!
Mvh Tina&Lars
Ingen kommentarer:
Send en kommentar