mandag den 21. april 2014

De mange spørgsmål

Hej igen!

Vi har jo fået til opgave at besvare en række spørgsmål i forbindelse med vores opgaveskrivning på bloggen.. så det må vi hellere gøre!

HELD OG LYKKE ..

Vores målgruppe er SFO-børn i alderen 6-9år. Sproget mellem børnene i SFO’en i dag, kan meget tit have en hård tone, hvilket tit ender ud i mobning med grimme og horde ord iblandt. Børns viden kan ligge forskellige steder; nogle er utrolige gode ved en computer, hvor andre er meget stærke i sportsviden, hvilket ofte er drenge. Pigerne har det tit med at være i en fælles fritidsaktivitet, der ligger højt når de skal snakke og mødes. Børnenes adfærd tager udgangspunkt i hvad de får ind med diverse medier, og mange tilstræber sig sprog og adfærd derfra.

Hvis vi tænker os et senarie hvor vi skulle få børn i vores målgruppe til at kæde et begeb som mobning sammen ville de være 100% klar over hvad det betød og indebar, men hvis man sagde trivsel ville det nok være meget sværere at forholde sig til for barnet, men alle de ting der ligger i ordet trivsel ”altså under ordet” ville man kunne bruge til at spørge de børnene om og derefter forklare at alle de ting faktisk høre under det ene ord.

Kommunikation mellem børnene er vigtigt for at de kan trives med hinanden, hvilket også er det vi gerne vil opnå med vores trivselsterning og legene fra vores hjemmelavede bog. Vores produkt skal ikke bare hjælpe med at skabe trivsel blandt børnene, men også stoppe de problemer, der burde være mellem dem. Mobning og andre former for inklusionsproblemer er desværre så stort et problem, at selv samfundet har prøvet at tage over, men hvor det ikke er lykkedes. Vi vil med vores produkt forsøge at få børn som er udenfor fællesskabet inkluderet igennem fritidslege. Lære- og dannelsesprocesserne i produktet lægger op til forståelse af at alle er anderledes og at alle har hver deres, som de er gode til. Igennem legene vil børnene opleve at det er forskellige som tager initiativet til legene, da det er forskellige udfordringer de bliver stillet!

Eftersom at samfundet og pædagogerne opsøger ny viden for at få stoppet mobningen, vil vi give det et forsøg. Vores produkt indgår i den såkaldte mobbepolitik, som går ud på at de voksne har et medansvar i trivslen blandt børnene, hvilket fører os tilbage til pædagoger og samfundet. Som pædagog og samfundsborger får man en indsigt i hvordan børnene er i fællesskab og i samarbejde med andre børn de ikke er vant til under legene. Samfundet får via produktet den effekt at børnene forhåbeligt bliver mere inkluderet og mere selvsikre, så hverdagen i institutionerne går lettere for både pædagoger og lærer. Pædagogerne lærer samtidig også nye lege og trivselsmetoder til senere i livet og til andre trivselsudfordringer.


Det er et pædagogisk perspektiv i formålet med effekten hos pædagogen, da det har med det sociale i institutionen at gøre og ikke det økonomiske. Pædagogerne og samfundet kan udvikle dette produkt uden for store økonomiske tab, da det kan laves ved hjælp af en klods(fx en gammel æske) og et papir med en blyant eller internettet.

Fedt at I kom igennem vores laaaaaaange tekst!

Mvh Tina&Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar